Bilder:

Fint väder
Challe laddar på
Matti leder Camilla och Martin S
Matti jagar Uffe med Tobbe i bakgrunden
Håkan tar en kurva
Matti jagar Håkan
Ville tycker hojstödet ser gott ut
Gänget lastar efter en kul dag
Foto: Joakim Tallbrink

Steninge slott, 13 mars 2005:

Äntligen skulle det bli lite mer köra! Efter precis en månads uppehåll var jag ordentligt körsugen. Med ordentliga minusgrader hade de flesta vattendrag frusit till is och Challe och Tobbe var sugna på isköra, så isköra fick det bli! Vi siktade från början på att köra utanför Sigtuna hos en kompis till Camilla och Magnus men han var tydligen bortrest, så vi valde viken utanför Steninge slott istället.

Det var riktigt många som hakade på idag så karavanen som lämnade McDonalds i Upplands Väsby var riktigt lång och imponerande. Väl framme visade sig vem som valt rätt hojmärke. Sällskapets fordon består mestadels av flertalet KTMer och Suzukis och Suzukisarna hade visst en dålig dag. Uffe testade redan i Upplands Väsby och hans vanligtvis lättstartade DR 350 var inte lättväckt. Magnus C's DRZ 400 fick bogseras igång av Tobbe och Martin kickade sig blå för att få igång sin DRZ 400. Min KTM var som vanligt seg p.g.a. batteriet, men startade lätt med kicken, liksom övriga KTMer. KTM vs. Suzuki: 1-0!

Alla hojar startade dock till slut och vi gav oss ut på isen. Som ystra kalvar på grönbete skuttade(?) vi genast runt på isen och sladdade. Någon klok person insåg att om vi inte sätter upp en bana snart så kommer några att krocka under de idoga försök att lägga dagens längsta sladd som alla höll på med. Tobbe hade med sig koner och vips fanns det en bana.

Men hu vad hal den var. Det var en sak att köra på den frusna blötsnön, men när vi började köra på ett och samma ställe blev det ju uppkört och riktigt riktigt halt. En (snö)skoter dök strax upp och ville leka med oss. Jag var dock inte så jätteförtjust för han lade sig precis bakom mig. Kul om man skulle vurpa, då blir man överkörd av en skoter innan man ens visst vad som hade hänt. Men han var schysst och körde upp ett spår åt oss, så att vi kom ner till isen. Jag höll mig däremot en bit ifrån honom...

Även med ett uppkört spår var det halt (konstigt nog?), det här krävdes sin körteknik. Efter en del cirkulerande insåg jag att jag gjorde i princip allting fel; blicken var på isen cirka en halvmeter framför hojen, armbågarna tätt mot sidorna och knäna gjorde allt annat än knep runt tanken. Skärpning! Efterhand blev det dock bättre och tempot ökade lite.

Allteftersom alla blev varma i kläderna blev det lite mer fight på banan, man ville ju inte bli om- eller frånkörd. Vid ett tillfälle hamnade alla KTM 400-or på samma ställe på banan; Stefan först, jag tvåa och Magnus trea. Magnus var snabbare än jag och lyckades till slut ta sig förbi genom att ta ett snävt spår in i en snabb vänster. Jag hade bättre driv men kom inte förbi honom innan nästa kurva. Varvet efter så hade Magnus legat bakom Stefan och nosat och jag låg precis bakom Magnus. In i samma snabba vänster gjorde Magnus en likadan omkörning på Stefan som på mig. Jag såg att Magnus förberedde omkörningen genom att ta ett annat spår och jag såg att Stefan valde ett annat spår för att undvika en eventuell sammanstötning. Efterom jag sett Magnus spår valde jag ett rakare och snabbare spår än både Magnus och Stefan. Jag hade bra fart, smet förbi Stefan på insidan i snabba vänstern och fick bra acceleration ner mot nästa sväng. Jag var nästan uppe jämsides med Magnus men han hade ett bättre spår in i kurvan, så det blev ingen omkörning. Det var flera riktigt roliga varv där vi låg tätt ihopklumpade och letade spår för att ta oss förbi varandra. Skitkul!

Strax innan hade jag dock highside-at... In i en tvär höger hade jag bromsat stopp och var snabbt på elstarten, motorn gick igång, men när jag släppte kopplingen blev det lite väl mycket driv... Bakdäcket ville inte vara med om detta utan bröt ut i en brutalsladd som slutade med att det högg. Och jag flög. Ingen fara dock, det gick så långsamt.

Efter ett tag vände vi håll på banan för att testa hur den var åt andra hållet. Till en början var det skitknepigt, alla spår var helt annorlunda: spåret ut ur kruvorna när vi körde medsols var inte samma spår som in i kurvorna när vi körde motsols. Besvärligt men utmanande! Efter ett tag gick det bra också. Det vara bara det att de uppkörda spår i isen som blivit under medsolsvarven slutade som regel nu mitt i kurvorna. Och satte man däcken i dessa spår och lade ner hojen rejält i svängen (vilket var inga problem) kunde det bli "lätt intressant" när spåret tog slut...

Jag hade lite problem att vänja mig vid motsolsriktningen och höll lite lägre tempo. För Matti var det däremot inga större problem utan han dammade på med sin KTM 640 Adventure. Han passerade mig på utsidan i den nu snabba högersvängen och det gick brett, mycket brett, för Matti! Jag hann fundera på hur det skulle gå precis när bakhjulet fick fäste igen och han kunde ta nästa snäva vänsterkurva. För de som stod och vilade sig såg det tydligen ut som om Matti dammade omkull, för det blev bara ett vitt snömoln bakom honom. Men Matti har koll. Snygg kört!

En annan som hade bred körstil var Martin; han gick med ställ både in i och ut ur kurvorna. Kanske inte så "rent" spår, han for som en flipperkula över banan sa de som låg bakom, men bra gick det. Och fort. Precis när jag började få in tekniken något sånär så började de andra plocka in konerna. Nämenvanu, sluta redan? Men jag fortsatte köra även utan koner och fick sällskap av Jocke (som även han började få till körningen på en lånad GasGas tvitakt), Matti och Stefan.

I ett ögonblick av överambitiöst gasande bryter så KTMens backdäck ånyo ut i en monstersladd, denna gång i en vänstersväng, vilket jag inte är beredd på. Det går bredare och bredare. I ett naivt försök att rädda situationen slår jag av lite på gasen (man brukar kunna slå av liite på gasen). En enda tanke far genom huvudet i samma sekund som jag känner det välbekanta rycket i hojen när bakdäckets dubbar hugger fast i isen igen: "inte slå i nya hjälmen i isen!!!". Jag landar på sidan och klarar hjälmen, däremot får sig knät en lättare smäll. Sur som ättika på mig själv muttrar jag något som svar åt Jocke som snällt nog har stannat och frågat om allt är ok. Sorry Jocke!

Efter highside nummer två snurrar jag några varv till i långsammare tempo men inser att det kanske är dags att sluta för dagen. Dessutom har jag en date att hinna tillbaka till. Så jag rullar tillbaka mot bilen och slår Challe i tiden det tar att lasta hojen på släpet, trots att han fått ett försprång på flera minuter... Du får träna Challe! ;-)

Allt som allt en mycket rolig dag med fint väder, trevliga kompisar och kul (men trixigt) körande! Mer sånt!

De som körde var:
Håkan
Challe
Magnus & Camilla
Uffe
Tobbe
Jocke
Magnus C
Martin S
Matti
Stefan

De som tittade på:
Uffes Petra
flertalet förbipasserande söndagspromenörer

© Schang Racing, 2004

- Till startsidan -          - Kontakt -